Sunday, 26 January 2014

Mengapa kita diuji?

Assalamualaikum semua..

tadi buka fb, terbaca satu cerita ni..sentap kejap jantung ni baca sebab setepek kena kat muka sebagai pengajaran. cepat-cepat jari ni printskrin & login akaun blog sebab nak share. hihi..jemput baca. 


Alhamdulilah, apa inputnya? meh kita tengok ni : 

“Apabila Allah kasihkan seseorang, Allah mengenakan dengan suatu ujian sehingga Allah mendengar rengekan permintaan yang bersungguh-sungguh.” (Dari Musnad Firdaus oleh Dailami)

Mengapa kita diuji?

Firman Allah s.w.t, “Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,”
– Surah Al Mulk : Ayat 2

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”
– Surah AsSyuura : Ayat 30

Walaubagaimana pun, Allah amat menyintai orang2 yang sabar menghadapi ujianNya.
FirmanNya, “Dan berapa banyaknya nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar.”
– Surah Aali Imran : Ayat 146

Dan Allah Maha Adil dan Maha Penyayang, ujian2 yang diberiNya adalah mengikut kemampuan masing-masing insyaAllah. 
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”
– Surah AlBaqarah : Ayat 286
.
Astaghfirullahal'adzim..ya hana na..

SURAT CINTA : 

saya ingin berkongsi kisah ni sebagai ingatan kepada diri sendiri bersama dengan yang membacanya agar dapat dimanfaatkan bersama-sama. InsyaaAllah. 



4 comments:

  1. alhamdulillah..perkongsian yg baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah.terima kasih syira. moga2 bermanfaat. insyaaAllah. :)

      Delete
  2. terima kasih atas perkongsian...heheh

    ReplyDelete