Thursday 31 May 2012

Alhamdulilah

Assalamualaikum semua..
bagaimana dengan hari anda semua?Alhamdulilah jika masih diberikan kesihatan yang baik.jadi boleh la menjalani rutin seharian dengan mengerjakan urusan-urusan dunia yang tak pernah putus-putus, tapi dalam masa yang sama jangan lupa untuk uruskan urusan disana. bagi yang kurang sihat, Alhamdulilah. setelah diberikan nikmat kesihatan ALLAH sedang menguji hambanya dengan musibah kesakitan agar tidak lupa kepadanya. adalah anda semua tahu bahawa telah menjadi ketetapan dari Allah Azza wa Jalla bahawa setiap manusia pasti pernah mengalami sakit dan musibah selama hidupnya. 

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman :
“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi roji’uun’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ”. (QS. Al-Baqaroh : 155-157).

dulu, saya akui..saya seorang gadis yang cukup ''lenje''..dalam bahasa standardnya adalah manja. sehinggalah saya diuji dengan sakit apendiks dan dibedah.saat itu hanya ALLAH yang tahu bagaimana takutnya saya kerana saya pernah mempunyai kawan meninggal dunia kerana apendiks. Alhamdulilah, ALLAH memberi peluang untuk saya masih meminjam nikmatnya didunia apabila saya penyakit saya diketahui disaat awal dan belum lagi diperingkat teruk. diluar sana, ada juga kes yang mana pesakit apendik hanya mengetahui keadaan mereka apabila apendiks sudah pecah. dan ianya boleh membawa maut. ketika di hospital, waktu tu saya masih ingat lagi bagaimana saya menangis kerana tak boleh membuang air besar selepas dibedah, dan waktu itu lah saya sedar, kesakitan ini diberi untuk saya sedar diluar sana mungkin ada yang lebih teruk dari saya. walaupun selepas itu, saya mengalami komplikasi pembedahan dan tidak boleh menjalani aktiviti lasak lagi.alhamdulilah skarang dan boleh dan tapi tak leh over2 sgt, masih terasa sakit kekadang. tetapi saya bertuah dan bersyukur, ianya mengajar saya untuk lebih kuat dari hanya tahu merintih.walaupun sejujurnya saya takdelah sekuat mana pun, kekadang down jugak.huhu..

tapi saya nak kongsikan disini, bersyukurlah jika kita diberikan peluang ke dua selepas musibah yang melanda.Sakit dan musibah yang menimpa seorang mukmin mengandungi hikmah yang merupakan rahmat dari Allah Ta’ala. 

Imam Ibnul Qayyim berkata : “Andaikata kita bisa menggali hikmah Allah yang terkandung dalam ciptaan dan urusan-Nya, maka tidak kurang dari ribuan hikmah. Namun akal kita sangat terbatas, pengetahuan kita terlalu sedikit dan ilmu semua makhluk akan sia-sia jika dibandingkan dengan ilmu Allah, sebagaimana sinar lampu yang sia-sia dibawah sinar matahari. Dan inipun hanya kira-kira, yang sebenarnya tentu lebih dari sekedar gambaran ini”. (Syifa-ul Alil fi Masail Qadha wal Qadar wa Hikmah wa Ta’lil hal 452).

Kita selalu mendengar, '' setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya'', jadi setiap musibah yang melanda pasti ada hikmah disebaliknya. mungkin dengan dugaan yang melanda akan menguatkan lagi ingatan kita padanya. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :
“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah”. (QS. Al-Hadid : 22).
“Tidak ada sesuatu musibahpun yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah” (QS. At-Taghaabun : 11).

Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda : “Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menetapkan semua takdir seluruh makhluk sejak lima puluh ribu tahun sebelum Allah menciptakan langit dan bumi”. (HR. Muslim no. 2653).

sejak dari kecil, mak selalu kata, '' orang sakit ALLAH sayang'', kenapa?kerana sakit yang diberi adalah untuk menghapuskan dosa-dosa kecil yang kita lakukan. tapi bagaimana kita menerima musibah yang mendatang?Dan hikmah ini sayangnya tidak banyak diketahui oleh saudara-saudara kita yang tertimpa musibah. Acapkali kita mendengar manusia ketika ditimpa sakit dan musibah malah mencaci maki, berkeluh kesah, bahkan yang lebih parah meratapi nasib dan berburuk sangka dengan takdir Allah. Nauzubillah, kita berlindung kepada Allah dari perbuatan semacam itu. Padahal apabila mereka mengetahui hikmah dibalik semua itu, maka -insya Allah- sakit dan musibah terasa ringan disebabkan banyaknya rahmat dan kasih sayang dari Allah Ta’ala.

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

“Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”. (HR. Bukhari no. 5641).

“Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya”. (HR. Muslim no. 2573).

Subhannallah, besarnya rasa sayang DIA pada kita semua. kerana itulah, apabila sakit dan musibah telah menimpa, maka seorang mukmin haruslah sabar dan redha terhadap takdir Allah Azza wa Jalla, dan harapkanlah pahala serta dihapuskannya dosa-dosanya sebagai ganjaran dari musibah yang menimpanya. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

“Allah Yang Maha Mulia dan Maha Agung berfirman : ‘Jika Aku menguji hamba-Ku dengan dua hal yang dicintainya (yakni menjadikan seorang hamba kehilangan dua penglihatannya/buta) lalu ia bersabar maka Aku akan menggantikan keduanya dengan syurga”. (HR. Bukhari).

Rasulullah shollallahu alaihi wa sallam bersabda : “Sesungguhnya besarnya pahala itu tergantung besarnya ujian. Dan sesungguhnya jika Allah menyukai suatu kaum, maka Dia akan menguji mereka. Barangsiapa yang redha maka baginya keredhaan, dan barangsiapa yang murka maka baginya kemurkaan”. (HR. Tirmidzi no. 2396, Ibnu Majah no. 4031, dihasankan Syeikh Albani dalam Shohih Sunan Tirmidzi II/286).


Buat teman-teman yang saya sayang, bersyukurlah jika kita ditimpa musibah.mungkin kita merasa perit tetapi diluar sana. mereka mungkin lebih perit dari apa yang kita rasa. Alhamdulilah, saya selsema hari ini. jalan di hidung mula mengalami kesesakan dan suhu badan yang mula panas menyebabkan mata yang sepet makin sepet. tapi dapat charge energy dengan tengok running man.hehe. ok dah nak start melalut. jumpa lagi di lain entry. terima kasih sudi membaca. 

eh jap , nak share ni jugak ! alhamdulilah. rezeki tahun ni : 
lepas kutip + pulas + jemur + beloh + buang kulit + goreng = dah boleh makan !! nyumm ..



SURAT CINTA : 
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman : “Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat sebelummu, kemudian Kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan supaya mereka bermohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri”. (QS. Al-An’aam : 42).

Sakit dan musibah merupakan pintu yang akan membukakan kesedaran seorang hamba bahwasanya ia sangat  perlukan Allah Azza wa Jalla. Tidak sesaatpun melainkan ia perlu kepada-Nya, sehingga ia akan selalu tergantung kepada Robb-nya. Dan pada akhirnya ia akan senantiasa mengikhlaskan dan menyerahkan segala bentuk ibadah, doa, hidup dan matinya, hanyalah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala semata. ALLAHUAKBAR ~

Assalamualaikum sahabat :D

3 comments:

  1. alhamdulillah,
    syukur sgt2..tiap yg belaku pasti ada hikmah d sebaliknya kan =p

    eh nti sy retype blk url tu eh maybe tersilap kot tp skrg kat opis x bleh nk tukar..maklumlah dorang blog chat2 nih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah, ada sinar disebalik hujan yang turun :)
      oh ok2..saya pelik juga kenapa url tu keluar laman web lain.hehe.. ingatkan ada masalah pape di web blog cik aini. terima kasih sudi singgah :D

      Delete
  2. nice info sobat..

    salam hangat dari saya. .
    mampir balik yak :)

    ReplyDelete