Friday 30 December 2011

Nikmat kehidupan~

Disaat kita sedang enak dibuai mimpi lena..tilam empuk.di luar sana ada badan yang mengigil2 menahan kesejukan.ketika kita sedang berselera menjamah hidangan yang lazat, di luar sana ada perut yang diikat untuk menahan lapar, menyelongkar dibalik tong-tong sampah bagi mencari sisa-sisa buangan untuk mengalas perut.ketika kita bergembira membeli belah bertukar-tukar pakaian yang ada, diluar sana ada tubuh yang hanya diliputi kain yang lusuh...bertuah & bahagianya kita tatkala apa yang diidamkan ada didepan mata, sedangkan diluar sana pula ada yang menelan air liur membutakan mata melihat kehidupan selesa yang orang lain miliki.

tapi bersyukur kah kita? saban hari ada sahaja keinginan yang mahu dipenuhi.

Diluar sana ada ramai jutawan, hartawan, millionaire.ketika mereka yang punya duit beribu2 menghabiskan masa di Spa, menghabiskan jutaan ringgit untuk sehelai baju yang hanya dipakai sekali dan makan di restoren mewah. yang miskin mengemis di jalanan untuk mencari sesuap nasi, anak kecil comot berbaju lusuh mengikut arah kaki yang belum tahu kemana hala tuju.

apa guna kekayaan yang kita ada jika mata kita buta membiarkan saudara kita terbiar dijalanan.

ketika itu saya menunggu ayah di hentian putra, seorang kanak-kanak kecil menangis kelaparan tatkala ibunya hanya memberikan air putih untuk mengalas perut. saya hulurkan sebungkus roti, sayu hati tatkala tangan yang kecil itu dengan mata yang berlinang makan dengan lahapnya dan sibu tidak makan kerana perut anaknya perlu diisi..saya hulurkan air..tapi si kecil itu menolak..katanya ' saya berkuman, nanti kakak berjangkit'' .. ' xape.akak dah ada air,yang ni adik punya''.. '' nanti saya mintak ALLAH blas balik ye apa yang akak bagi''
ya ALLAH..tulusnya hati anak sekecil ini..

mereka juga manusia, dan mereka punya belas terhadap kita, tapi kita?

terbiasa apabila melalui hentian LRT di Sogo melihat ada kanak-kanak terbaring, ada yang tua menadah tangan memohon diberi sedikit wang untuk mengalas perut. ada yang berkata jangan diberi kerana itu mungkin sindiket.jadi kalau itu sindiket pihak yang ada kenapa tidak bertindak?.mereka juga manusia seperti kita.mereka juga bernafas udara yang sama, mereka juga menerima cahaya matahari yang sama dengan kita.apa bezanya mereka?apa bezanya mereka pengemis yang didalangi sindiket atau mereka benar2 pengemis?nasibnya tetap sama yang mana mereka hanya makan bila ada belas ehsan dan mereka tidak tidur di tilam yang empuk seperti kita,mereka tidak bersantai2 menonton telenovela seperti kita.

Duit yang beribu2 kita sanggup habiskan untuk membeli perhiasan dunia, tapi tidak mampu untuk menyelamatkan kehidupan yang sedang melarat.

Surat Cinta : jadi dimana kita?masih mahu membongkak dengan kekayaan yang ada sedangkan kekayaan yang kita ada tidak kita gunakan untuk membantu nasib mereka yang lemah.kita masih mahu mengeluh dengan apa yang kita nikmati sedangkan diluar sana masih ramai yang hidupnya melarat? jika Jutawan didunia tapi tidak mahu menjadi jutawan disana, tidak guna berbangga dengan apa yang ada hari ini kerana kita khufur dengan nikmatNYA dan kita membiarkan mereka yang menanti bantuan kita mati dalam penantian yang panjang.

No comments:

Post a Comment