Thursday 29 December 2011

Benci vs Suka ~

Assalamualaikum..

Ada masanya kita dilayan mcm sampah bila kita buat baik dengan orang.tegur orang dengan ramah tapi orang buat mcm terpaksa je tegur kita.buat lawak tapi orang xgelak pun.bila buat salah.time tu kena kutuk dengan semangat sehabis daya.* main hentam je nak sedapkan bahasa..dan bila jumpa kat mana2.kita je nak bersuara.nak tegur tu tegur ni.dia?senyap mcm kita xde kat depan.lagi sakit hati bila tetiba xsuka kat kita dan boleh pulak mgata2 blakang.rasa nak je hanta mms bergambar tanya " kau ni manusia ke alien?''..pastu mula la marah2 ..mula la rasa sakit hati.mula la nak myumpah2 bagai..mula la dah benci tgk muka..mula la xnak kawan.mula la kutuk belakang dan akhirnya syaitan cakap kat & the geng " LETS GET PARTY'' .. sorang dah berjaya dihasut. 

adat dunia..bukan semua yang kita nak kita boleh dapat,mcm tu jugak perasaan.kita xboleh nak paksa orang suka kita.buat banner besar2 '' suka lah saya suka lah saya''. * jangan desperate sgt ! jadi biarlah orang nak sombong.orang nak layan kita balik mcm sampah.mana tahu ianya boleh menjadi muhasabah diri untuk diri kita.the most importan is : Ayah cakap..jangan berkawan dengan seseorang hanya untuk mengharapkan orang untuk lebih2 suka kita.menjaga silaturahim yang terjalin dan tidak membawa ke arah permusuhan tu yang lebih penting.

dulu saya pernah ke tahap membenci seseorang..pernah terjadi dimana dia terang2gan mengatakan saya gemuk, menasihatkan saya benda yang xlogik..dan lagi sadis..kata2 yang dia tuturkan sgt2 meninggalkan kesan.masa tu cuma mampu diam dan xtahu nak kata ape. lagi rasa sakit.saya xpernah kenal.xpernah berkawan apatah lagi tahu kisah hidup dia..tapi dia ambik tahu hal tepi kain saya sehingga lupa jahit kain dia sendiri yang koyak..dan sekarang bila difikirkan balik..untuk apa kita bagi kemenangan pada orang yang menyakitkan hati kita? Matlamat Visi dan Misi orang yang sakitkan hati kita tu adalah untuk buat kita sakit hati.dan jika dia berjaya buat kita sakit hati.maknanya kita bagi kemenangan pada dia.jadi show to them : YOU ARE NOT LOSER..tapi tu bukan bermaksud balas dendam.atau jugak pergi calarkan basikal dia..treat her/him nicely & pastinya dengan ikhlas.jadi diri sendiri tapi bukan bermakna mesti sombong balik dengan orang yang sombong dengan kita. yang penting selalu ingat.biar orang buat kita dulu, jangan kita buat orang dulu.

"Janganlah kamu saling memutuskan silaturrahim, janganlah kamu saling belakang membelakangi, janganlah kamu saling benci-membenci dan janganlah kamu saling hasad menghasad. Sebaliknya jadilah kamu hamba hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi 3 hari".


Surat Cinta : saya sedang muhasabah diri saya supaya tidak membenci mereka yang membenci saya..biarlah apa mcm mana pun layanan buruk orang terhadap kita.layan dia dengan baik.mana tahu suatu hari nanti dia akan jadi kawan baik kita.  siapa tahu kan perjalanan akan datang mcm mana? 


2 comments: