Monday 14 January 2013

Saham SHARE.

Assalamualaikum semua..

“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”
(HR. al-Tirmizi)

realitinya ada dalam kalangan kita yang takut dikata ''bajet alim'' apabila menulis perkara yang baik-baik di FB. sehingga lupa..apa yang kita tulis dan kongsikan di Fb juga merupakan sebahagian daripada apa yang dicatat di kiri dan kanan kita seharian..cuba fikirkan begini..

Dari Abdullah bin 'Amr ra., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sampaikanlah (apa yang kamu dapat) dari ku walau satu ayat sekalipun; dan ceritakanlah (apa yang sampai kepada kamu) darihal Bani Israel dan (dalam pada itu) tidak ada salahnya (kalau kamu tidak ceritakan). Dan (ingatlah!) sesiapa yang berdusta terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyediakan tempatnya dalam neraka.
(Bukhari dan Tirmizi)


 
kita harus memandang positif mereka yang cuba berkongsi ilmu dan sedar setiap dari kita harus berubah ke arah yang lebih baik. jangan sombong..sebab nanti yang akan usung jenazah kita ke kubur..adalah orang-orang yang berada disekeliling kita..tapi kalau kita rasa boleh berjalan sendiri ke kubur takpelah. teruskan hidup dalam kesombongan.tetapi ingat apa yang kita tulis mungkin boleh dipadam..tetapi sahamnya tetap kekal..jadi tulislah apa yang bakal membantu kita disana. :)

 
SURAT CINTA : 
Tidak ada yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri sendiri. Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum mengenal diri sendiri. Takkan kenal pada diri sendiri sebelum mampu menerima diri ini apa adanya.


No comments:

Post a Comment