Saturday 24 March 2012

Salam Takziah.

ASSALAMUALAIKUM semua.. 
kita baru sahaja digemparkan dengan kematian Dirang, gadis kecil yang dibunuh dan dibakar.pelbagai kata-kata simpati dan doa dari mereka yang turut sama merasai kesedihan keluarga gadis kecil ini.Salam Takziah buat mereka sekeluarga..ini bukannya kes yang pertama kerana sebelum ini sudah berlaku beberapa kisah pembunuhan yang berlaku terhadap anak-anak kecil diluar sana. buat keluarga si mangsa..jangan bersedih dan redha dengan apa yang telah berlaku kerana : 

Abu Sa'id al-Khudri meriwayatkan *(rujuk kitab utk matan penuh,ni sudah diringkas),salah satu yang dikatakan Rasulullah SAW kepada kaum wanita adalah,"Tidak ada salah seorang wanita di antara anda semua yang tiga anaknya meninggal dunia, melainkan anak itu akan menjadi penghalang antara dirinya dan neraka." Seorang wanita berkata, "Dua orang anak juga?" Rasulullah SAW menjawab, "Ya, dua orang anak juga.(HR Bukhari & Muslim)
 

Dalam riwayat yang lain, Ibnu 'Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda

"Bagi yang memiliki dua anak yang meninggal maka Allah Ta'ala memasukkannya ke dalam syurga". Aisyah r.a. bertanya:"Demi ayah dan ibuku, bagaimana kalau seorang anak yang meninggal?" Jawab Nabi SAW :"Dan orang yang satu anaknya meninggal, wahai wanita yang ditunjuki". Aisyah bertanya lagi: "Bagi yang tidak mempunyai seorang anak pun yang mati?" Nabi SAW bersabda:"Aku yang mendahului umatku (akan memberikan syafaat), mereka tidak akan ditimpa musibah yang menimpaku."(HR Al-Tirmidhi)
.......................................................................

Komentar Dr.Haron Din:-

1. Kanak-kanak anak orang mukmin yang mati sebelum baligh di syurgakah mereka atau di neraka, adalah masalah yang tidak dimuafakati oleh ulama-ulama semuanya.

2. Akan tetapi jumhur Ahlissunnah wal jamaah berpendapat, bahawa mereka semua akan masuk ke dalam syurga Allah.

3. Al-Qadi Abu Ya'la bin al-Farra' meriwayatkan pendapat al-Imam Ahmad bin Hambal, katanya: "Mereka dimasukkan ke dalam syurga. Itulah pandangan yang mahsyur di kalangan ulama-ulama yang muktabar."

4. Al-Imam an-Nawawi menyatakan ijmak berlaku di kalangan ulama-ulama yang muktabar, bahawa kanak-kanak orang Islam yang mati sebelum baligh, mereka ditempatkan di syurga.

Dalil yang dipegang ialah firman Allah (mafhumnya):

"Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya." (Surah at-Thur, ayat 21)

Ibnu 'Abbas r.a dalam tafsiran ayat itu menyatakan: "Sesungguhnya Allah akan mengangkat anak keturunan (zuriat) orang-orang mukmin, bersama ibu bapa mereka di dalam syurga."

5. Al-Imam Muslim dengan sanadnya, meriwayatkan hadis daripada Abi Hassan katanya: "Saya bertanya Abu Hurairah berkenaan dua orang anak saya yang meninggal dunia sebelum baligh, apakah kamu (Abu Hurairah) pernah mendengar berbicara tentang anak-anak itu?

"Kata Abu Hurairah, Ya, ada saya mendengar, bahawa yang meninggal kecil daripada kalangan anak-anak orang Islam, mereka adalah di dalam syurga bersama ibu bapa mereka."
SUMBER : Syabab Musafir

SURAT CINTA : 
kita tak dapat menduga bila malang datang menimpa, begitu juga ajal kita semua.bersabarlah dengan ketentuan yang telah berlaku.sabar dan yakin anak-anak anda sedang menanti ibubapa mereka yang bersabar menerima ketentuan ajal menjemput mereka.sama-sama kita doakan mereka disana.There are always a hikmah behinds every events..wallahualam, allah knows better..
innalillahirajium..AL-FATIHAH~

No comments:

Post a Comment